Kdo šetří, má za tři. Kdo na textech neškudlí, má za deset

  • 24.1.2017
nebozez-16

Nikomu se nechce házet tisícovky do kamen. Obzvlášť za nějaký „blbý copywriting“. Vyplatí se ale přehnaně skrblit? Budou mít reklamní texty za šede za normostranu co nabídnout cílové skupině? Najdete aspoň nějakou přidanou hodnotu? To už se musíte rozhodnou sami. Já vám k tomu můžu říct jenom svůj názor…

Kolik stojí copywriter? O oceňování reklamních textařů se hodně napovídalo a stále se to propírá. Na jedné straně tábora jsou tzv. „levní kopíci“. Ti napíšou, co vám na očích vidí, třeba za 55 korun za normostranu. Na druhém protipólu stojí „ti druzí – drazí“, kteří sem tam chtějí až nehorázné sumy. Ale ani to nemusí odpovídat kvalitě.

„Ty druhé“ nechme stranou a pojďme se podívat na „ty levné“, protože někdy je až s podivem, za jaké ceny pracují.

Freelanceři vs. „hobíci“

Představte si, že pracujete někde v kanclu v administrativě. Máte stálý plat – určité jistoty. Jenže protože se u kompu nudíte, hledáte nějakou zábavu, nebo přivýdělek, třeba copywriting. A protože vám zase o tolik nejde, není problém psát třeba za pade za normostranu.

„Ani blázen neprodává se ztrátou, aby se lidem zalíbil.“ Čínské přísloví

Proč ne, proč to nezkusit? Když budu levný, tak po mně určitě někdo sáhne.

Jasně, on se někdo najde. Někdo, kdo chce super texty, ale nejspíš toho o kvalitním psaní příliš neví. Někdo, kdo si myslí, že čtyři stovky ha hodinu jsou zlodějna. Někdo, kdo pak hodí všechny copywritery do jednoho pytle a radši si napíše všechno sám.

Na druhou stranu chápu, že každý copywriter nějak začínal a že levný musí nutně znamenat špatný, ale nejsou „ti levní“ spíš sami proti sobě?

Vy byste chtěli takový text, i kdyby byl tak levný? Text, který zapadne, nemá šťávu a v žádném případě nenasměruje návštěvníka k cíli?

Chybí šťáva i dužina.

Nic moc

Na kapelu, která má pobavit, celkem nuda, což?

Koupili byste si úplně nejlevnější ledničku na trhu?

Já to beru takhle: Když něco kupuju, dlouho se rozmýšlím. Jde mi hlavně o poměr cena/výkon. Nekupuju si nejlevnější věci. Když se někdo cenově podbízí, obvykle nemůže nabídnout nic jiného – žádnou kvalitu a přidanou hodnotu.

„Cena je to, co platíte. Hodnota je to, co obdržíte.“ Warren Buffet

I když si na začátku řeknete, že ušetříte na ledničce 3 tisíce, z dlouhodobého hlediska proděláte na spotřebě, trvanlivosti, účinnosti…

A jsme u toho. Zní to pěkně, utratit za reklamní text stovku. Paráda.

Jakou hodnotu vám ale může nabídnout copywriter, který se snaží prosadit nízkou cenou? Nejspíš nic moc.

Můžete to vyzkoušet…

Ono by stačilo málo a ani by to nebylo drahý...

Vyznáte se v tom? Chcete číst dál?

Tuhle změť opravdu chcete na úvodní stránce?

Čtěte také:  Zasáhněte cílovky vlastními zbraněmi: 4 základní emoce nejen pro obsahový marketing

 

Házení peněz do černé díry

Další věc: Nedokážu si představit, jak se takový copywriter vydělávající 60 Kč za normostranu posunuje dál.

Kolik musí napsat stránek, aby si za den vydělal pětistovku?

Kde bere čas na sebevzdělávání?

„Cenově se podbízet je krátkozraké. Vždy se najde někdo ochotný obětovat ještě víc, takže oba nakonec zbankrotujete.“ T. Ferris

Kolik investuje do budování osobní značky?

Vítejte v začarovaném kruhu. Vydělám málo → abych vydělal trochu víc, musím pracovat víc → nemám volný čas pro sebe → nemám volný čas na vzdělávání a sebezlepšování → nemám čas na nic → nebuduju hodnotu → nemůžu zvýšit ceny → vydělávám málo.

Už jenom při tomhle pomyšlení se mi v kloubech ruky usazuje artritida.

Plyne z toho jediné – při volbě reklamního textaře si dejte pozor, abyste nepřebrali.

Možná je někde perfektní copywriter, který pracuje za velice nízké ceny. Gratuluju, jestli jste ho našli. 

Nejhorší je, že tohle psal člověk, který se považuje za copywritera...

Co je tohle za bordel?

Když copywriter píše takhle a neumí ani formátovat text, je to k pláči. 

Čtěte také:  Mučivá gramatika aneb techtle mechtle s pomlčkou. Nebo se spojovníkem?

 

Za málo peněz, málo muziky

Motivace.

Jakou má copywrier motivaci, když „musí“ ráno vstát a psát za pár korun? Myslíte, že se mu chce s textem hrát? Že se s ním chce mazlit a modelovat ho k dokonalosti?

Nevěřím.

„Pachuť mizerné kvality zůstává dlouho poté, co zmizí sladká chuť nízké ceny.“ Benjamin Franklin

Z takového copywritera se stává výrobní linka, která se v 8:00 zapne, ve 12:00 si dá půlhodinovou pauzu, v 16:30 vypne stroj a jde od válu.

Další den?

Znova.

Nezlobte se na mě. Nevidím v tom přínos ani pro jednu z obou stran.

Přitom stačí tak málo

Tady copywriter nebyl, ale je to dobré varování.

Proti gustu žádný dišputát

Není copy, jako copy, ale někomu to bohužel stačí. 

Já když něco dělám, tak pořádně. Zrovna rekonstruuju vejminek, který byl na tom hodně zle. Vepřovicový zdi byly úplně mokrý, protože táhly vodu ze země – dřív se izolace příliš neřešila.

Mělo by smysl dělat omítky, štuk a stropy, kdybych se nejdřív nevypořádal s vlhkostí a nevzal to od podlahy?

Ne. Nejprve bych ušetřil desítky hodin práce i hodně, hodně tisícovek. Chvilku by to všechno vypadalo móóóc pěkně. Jenže za dva roky bych byl kde? Jo, přesně tam.

Pokud to nevezmete od „podlahy“ i s texty, je to stejný.

Takže ještě jednou:

Kdo šetří, má za tři. Kdo na textech neškudlí, má za deset.

Komentujte, sdílejte, ať tu máme co nejvíc názorů.

  • Markéta Kuchařová

    Cenotvorba mě bude trápit ještě dlouho. Přešla jsem alespoň na hodinovku, když už nic jiného:) Myslím, že i mezi levnými copywritery najdeš dobrýho. Prostě takovýho, kterej nezná ještě svojí cenu a postupně se vypracuje. A pokud se někomu chce hledat talenty mezi … no, prostě tam někde dole, tak ať to klidně dělá, ono se to asi dost vyplatí. Další nevýhoda je, že se opravdu nedá dlouho vydržet pracovat skoro zadarmo nebo pod cenou, člověka to postupně ruinuje. Jenže první rok to člověk vydrží, protože je nadšenej a chce třeba něco dokázat. Síla mládí, síla začátečníka. A někdy se člověk nechá taky zlákat jakýmsi pozlátkem https://www.vimvic.cz/pracovni-nabidka/stario-copywriter-webu a vidinou praxe v agentuře.

  • napisu.cz

    Díky za komentář, Markéto.

    Kadžej copywriter musí projít vývojem, aby se dostal tam, kam chce. To je fakt.

    Jak si naznačila: Klient může rovnou sáhnout po osvědčené kvalitě za víc peněz, nebo právě lovit a vychovávat. Otázkou je, jestli se mu to vyplatí – jestli ho nevychová tak dobře, že mu pak zdrhne :).